دومین رویداد هفته علم ایران و عراق، با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور و با هدف گسترش همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری، از تاریخ ۲۸ دی تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳ (۱۸ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵) در دانشگاه الزهرا در شهر مقدس کربلا برگزار شد. این رویداد که پس از نخستین دوره آن در مهر ماه ۱۴۰۲ در مشهد برگزار شده بود، به عنوان بستری برای تبادل دانش و توسعه تعاملات علمی بین نهادهای آموزشی و پژوهشی دو کشور ایران و عراق ترتیب داده شد.
در این همایش، دکتر جوان جعفری رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر دانش ناری مدیر همکاریهای علمی بینالمللی، به همراه مقامات آموزش عالی و روسای دانشگاههای دو کشور شرکت داشتند. از طرف جمهوری اسلامی ایران، دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، و دکتر حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان در این اجلاس حضور داشتند. همچنین، دکتر العبودی وزیر آموزش عالی عراق و معاونان ایشان و نمایندگان عالیرتبه آن کشور در این رویداد شرکت کردند.
این رویداد بهعنوان بستری ارزشمند برای تعمیق روابط حسنه و تقویت تعاملات بینالمللی در حوزه آموزش عالی، علم و فناوری طراحی شده است. اهداف کلان این اجلاس شامل موارد زیر بود:
تعمیق روابط دو کشور: به منظور ارتقاء همکاریهای دوستانه و افزایش تعاملات علمی و فرهنگی میان ایران و عراق.
تبادل علمی و بینالمللی: با هدف بهبود سطح آموزش عالی و فناوری و تعامل با دانشگاههای معتبر جهانی.
تعامل مؤسسات آموزشی: ایجاد پیوندهایی مستحکم میان دانشگاههای بزرگ دنیا و مراکز علمی دو کشور.
تدوین طرحهای مشترک: در حوزه علم و فناوری، با هدف توسعه همکاریهای پژوهشی چه در سطح نظری و چه عملی.
آموزش و تربیت اساتید: در رشتههای نوظهور و تسهیل تبادل استاد و دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی.
سرمایهگذاری مشترک: بر روی پروژههای توسعه علم و فناوری و ایجاد بازارهای کسب و کار بر پایه دانش و تکنولوژی.
انتشار دستاوردهای علمی: با نگاهی به ترویج آخرین پیشرفتهای علم و فناوری میان محققان و دانشمندان دو کشور.
در خلال این رویداد، تفاهمنامههای متعددی میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاههای بزرگ عراق به امضاء رسید که از این میان میتوان به همکاری با دانشگاههای مستنصریه، کربلا، الزهرا و وارث الانبیاء اشاره کرد. این تفاهمنامهها گامی مؤثر در راستای تحکیم روابط علمی و پژوهشی و پیشبرد اهداف مشترک در این حوزهها به شمار میرود.