1400-8-25

در روز دوشنبه، 24 آبان ماه همزمان با روز کتاب و کتاب خوانی، اولین جلسۀ انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی در وبینار همکاری های علمی بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این جلسه دکتر حسن ذوالفقاری، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر احسان قبول، مدیر کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی کردند.

ابتدا دکتر ذوالفقاری به موضوع ضرورت های ایجاد گرایش آموزش زبان فارسی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی پرداخت. ایشان به قدمت بیش از بیست سال گرایش آموزش زبان فارسی در رشتۀ زبانشناسی اشاره و کاربرد آن را طی سال ها مطرح کرد و سپس خلل ها و ضعف های آن را برشمرد و فقدان روح فرهنگ و ادبیات فارسی را بر این بستر یادآور شد. ایشان دروس بسیار لازمی را که اخیراً به سرفصل های این رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری افزوده شده، نام برد. دکتر ذوالفقاری همچنین وضعیت کودکان دوزبانۀ ایرانی و نیازهای ایشان در زمینۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی را بررسی کرد و بر ضرورت تربیت نیروی متخصص در رشتۀ آموزش زبان فارسی تاکید کرد. در انتها ایشان جذابیت های زبانی قند پارسی را یکی از مهم ترین عوامل جذب مستشرقان مشتاق بیان کرد و کارشناسان و متخصصان رشتۀ آموزش زبان فارسی را مسؤول ارتباطات و تبادلات فرهنگی دانست.
در بخش دوم، دکتر قبول به موضوع معرفی برنامۀ درسی آموزش زبان فارسی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از کارشناسی تا دکتری پرداخت. ایشان با نگاهی پیشینی و پسینی این موضوع را تبیین کرد: «در در نگاه پیشینی ما بر تقابل های گروه های زبان و ادبیات فارسی و زبانشناسی متمرکز می شویم و مسائل را آسیب شناسی می کنیم و نیز چگونگی به توافق نظر رسیدن در مسالۀ دانش مورد نیاز را بررسی می کنیم. سپس در نگاه پسینی نقاط قوت و ضعف هر بخش را تبیین می کنیم و به این پرسش ها پاسخ می دهیم: اهداف آینده چیست و چگونه باید به سمت هدف حرکت کرد؟». همچنین ایشان به تاریخچۀ ده سالۀ مرکز فردوسی اشاره کرد و افزوده شدن دروس تخصصی آموزش زبان و ادبیات فارسی را دست آوردی ارزشمند پس از سالها کسب تجربۀ مدرسان دانست و افزود که وزارت علوم، دانشگاه ها را مرجع آموزش در کشور می داند و از نهادسازی های موازی در آموزش زبان فارسی باید اجتناب کرد. همچنین ضعف های محتوای کتاب های زبان و ادبیات فارسی در آموزش و پرورش که بر تقویت چهار مهارت زبانی متمرکز نیست و بر ضرورت پیوند میان دانشگاه و جامعه از رهگذر آموزش زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد. دکتر قبول در انتها، خصوصیت بینارشته ای بودن گرایش آموزش زبان فارسی را شرح داد و مروری داشت بر برنامه های درسی و دروس کارشناسی تا دکتری ادبیات فارسی و آموزش زبان فارسی در ذیل رشتۀ زبان و ادبیات فارسی و در پایان فرایند گسترش آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد را نمونه ای موفق در پیوند میان زبان و ادبیات فارسی و زبان شناسی کاربردی نام برد.

1400-8-26

 

paziresh

Admission and Enrollment of International students

dktori

Life on Campus

danshjo

Faculties and Departments

borsiye01

scholarship FUM

2000 International student
7000 International Alumnus
470 Leiden Ranking 2019
509 SCIMAGO Rankings 2019
800 Shanghai Ranking 2019
800 Times Higher Education Ranking 2020