1041-3-25

بنا به درخواست رایزنی فرهنگی ایران در بصره و دانشگاه بصره و با هدف آشنایی استادان دانشگاه بصره با شیوه‌های نوین آموزش زبان فارسی، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بصره، دوره تربیت مدرس زبان فارسی برای ۱۰ نفر از شرکت کنندگان آن منطقه با موضوع "روش‌های نوین آموزش زبان فارسی" از تاریخ 23 لغایت 28 خردادماه 1401 به صورت مجازی برگزار شد.

این کارگاه توسط دکتر احسان قبول مدیر همکاری­های علمی بین­المللی دانشگاه فردوسی مشهد و 3 نفر از استادان مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد (دکتر زهرا حامدی شیروان مسئول کارگروه گفت و گوی مرکز فردوسی، دکتر صالحه غضنفری مقدم مسئول کارگروه خواندن مرکز فردوسی و دکتر شراره خالقی زاده مسئول واحد سنجش و ارزیابی مرکز فردوسی) برگزار گردید. همچنین در این کارگاه 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بصره شرکت کردند.

در روز اول این کارگاه دکتر احسان قبول پیرامون مبانی نظری آموزش زبان فارسی سخن گفت و به معرفی اصول برنامه درسی و طراحی منابع آموزش زبان پرداخت. دکتر قبول با اشاره به مراحل مختلف زبان­آموزی، بر اهمیت نخستین مرحله یادگیری تاکید کرد. وی در ادامه به مبانی آموزش زبان فارسی و اهمیت مولفه­هایی همچون شناخت سبک‌های یادگیری، مدرس زبان فارسی و ... در آموزش و یادگیری زبان پرداخت. دکتر قبول همچنین به معرفی آثاری از جمله "آموزش نوین گفت وگوی فارسی" ، "آموزش نوین خواندن فارسی"، "دستور کاربردی زبان فارسی"، "فرهنگ نوین آموزش زبان فارسی" و "آموزش نگارش فارسی" پرداخت که با همکاری مدرسان مرکز فردوسی چاپ شده و یا بزودی منتشر خواهد شد. دکتر قبول در روز دوم کارگاه نیز به معرفی مجموعه کتاب­های "آموزش نوین زبان فارسی" و شیوه تدریس این کتاب­ها پرداخت و استادان دانشگاه بصره با چگونگی تدریس فارسی بر اساس مجموعه پنج جلدی آموزش نوین زبان فارسی آشنا شدند.

سپس دکتر زهرا حامدی شیروان در روزهای سوم و چهارم کارگاه به مدت 6 ساعت به تدریس بحث آموزش مهارت گفت و شنود فارسی بر اساس مجموعة سه جلدی «آموزش نوین گفت و گوی فارسی» پرداخت؛ در این کارگاه مبانی نظری آموزش مهارت گفتاری ـ شنیداری به صورت مختصر مطرح شد و سپس مباحث عملی و کاربردی در تدریس گفت و گوی فارسی به صورت مفصل بیان شد. ضمن معرفی مجموعة سه جلدی آموزش نوین گفت و گوی فارسی و ویژگی­های آن، معیارهای اصلی در طراحی فعالیت­های گفتاری شنیداری، انواع فعالیت­ها و تمرین­ها برای تقویت مهارت گفتاری ـ شنیداری فارسی­آموزان بیان شد. روش آموزش کتاب «آموزش نوین گفت و گوی فارسی» به صورت درس به درس و تمرین به تمرین برای استادان مطرح شد و به سؤالات و ابهامات استادان پاسخ داده شد.

در روز چهارم کارگاه، دکتر شراره خالقی زاده به مدت 3 ساعت به بررسی مبانی سنجش و ارزیابی و همچنین چگونگی ارزیابی مهارتهای چهارگانه زبان فارسی پرداخت. در این کارگاه، انواع تمرین­های فارسی در مجموعه کتاب­های "آموزش نوین زبان فارسی" مورد بررسی قرار گرفت و استادان با چگونگی حل این تمرینات در کلاس و طراحی آزمون­های کلاسی بر اساس چارچوب و محتوای کتاب­ها آشنا شدند. سپس انواع آزمون­های پایان ترم و میان ترم فارسی در مرکز زبان فارسی فردوسی معرفی شد و پیرامون چگونگی طرح این آزمون­ها و مبانی آن توضیحاتی ارائه شد. در نهایت کارگاه با پرس و پاسخ به پایان رسید .

در روز نهایی کارگاه نیز دکتر صالحه غضنفری مقدم به مدت 3 ساعت در خصوص مبانی نظری مهارت خواندن فارسی توضیحاتی ارائه کرد و به روش‌های تدریس مهارت خواندن بر اساس مجموعه کتاب­های "آموزش نوین زبان فارسی" کلاس پرداخت. وی همچنین ضمن معرفی کتاب "آموزش نوین خواندن فارسی" معیارهای طراحی فعالیت­ها و تمرین­های این کتاب را به منظور تقویت مهارت خواندن در فارسی­آموزان بیان کرد.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز