مشهد-ایرنا- مدیر همکاریهای علمی، بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: براساس ارزیابی های سالانه صورت گرفته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این دانشگاه در میان تمام دانشگاه‌های ایران در سال ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ حائز رتبه برتر شد.

به گزارش روز پنجشنبه دانشگاه فردوسی مشهد دکتر احسان قبول افزود: این ارزیابی و رده بندی همانند سال‌های گذشته توسط مرکز مطالعات همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم صورت می پذیرد و شاخص‌های متعدد و متنوعی در حوزه دیپلماسی علمی و همکاریهای دانشگاهی بین المللی مد نظر این مرکز قرار دارد.

وی ادامه داد: کسب رتبه برتر در این موضوع به معنای رشد متوازن و همه‌جانبه دیپلماسی علمی در دانشگاه فردوسی مشهد است و تمرکز مدیریت بین‌الملل دانشگاه در طول سال‌های اخیر علاوه بر جذب دانشجوی بین‌الملل در اجرایی سازی تفاهم نامه‌های موجود و عقد قراردادهای عملیاتی با دانشگاه‌های برتر منطقه و جهان به خصوص در حوزه استادان بین‌الملل و جذب اعتبارات بین المللی است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد تنها دانشگاه خارج از پایتخت است که به این رتبه دست یافته است که این افتخار با همت اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه و تلاش‌های مدیران بین‌الملل ستاد و دانشکده ها و کارمندان این حوزه کسب شده است.

قبول با اشاره به این که طی چند سال گذشته دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و امیرکبیر توانسته بودند رتبه‌های برتر در این حوزه را از آن خود کنند افزود: رقابت با دانشگاه‌های پایتخت و صنعتی در عرصه دیپلماسی علمی و کسب این رتبه همان قدر دشوار است که بخواهیم توان دیپلماسی عمومی و سیاسی تهران را با شهرستان‌ها بسنجیم.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کنند و این دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان خارجی رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های ایران در اختیار دارد.

دانشگاه فردوسی مشهد که سال ۱۳۲۸ تاسیس شد سومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز است. هم اینک در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که بیش از چهار هزار نفر آنان در مقطع دکتری، هشت هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۳ خوابگاه، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره ۳۰۰ هکتاری در جنوب غربی کلانشهر مشهد واقع شده است.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز