1400-10-29-05

دومین همایش بین المللی علم اطلاعات جغرافیایی (GIScience): بنیادها و کاربردهای بین رشته­ای به مناسبت بزرگداشت جهانی هفته آگاهی جغرافیایی و روز جهانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، برای ششمین بار در شرق کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. یکی از دلایل برگزاری این همایش تاسیس رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مقطع کارشناسی ارشد در گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد است که این مهم پس از 28 سال از اولین پذیرش دانشجویان سنجش از دور و GIS در کشور محقق گردیده است.

این همایش به منظور ایجاد فرصتی برای کشف و درک مزایای علم سنجش از دور و GIS و استفاده از آن در جامعه با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، انجمن سنجش از دور و GIS ایران، شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و اجرایی ملی و بین المللی با اهداف جنبی ذیل برگزار گردید:

  • ارائه آخرین ایده ها، دستاوردهای جدید فنی و علمی در زمینه های مرتبط در قالب مقالات.
  • شناسایی نقاط قدرت و ضعف در GIS&RS مجموعه های فعال در کشور
  • شناسایی نیازها در بخش های مختلف در زمینه GIS&RS
  • ارائه گزارش اقدامات و برنامه های آتی ادارات/ سازمانها/ نهادها و ... از وضعیت GIS&RS در مجموعه مربوطه
  • شناسایی و تقدیر از مجموعه برتر در زمینه GIS&RS در استان و کشور در سال جاری
  • تبادل اطلاعات و دستاوردها فی مابین مجموعه ها دولتی و خصوصی، متخصصین و جامعه دانشگاهی.
  • تشویق جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به توجه به فرصت های داخل کشور و راه اندازی کسب و کارها و استارتاپ‌های بر مبنای داده های مکانی

در این دوره به منظور تبادل نظرات و تجربیات علمی-فنی سخنرانانی از ایران و از کشورهای خارجی شامل دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور و دانشمندان بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. برای مثال پروفسور دوکر از کشور ترکیه به معرفی کمسیون GIScience اتحادیه بین المللی جغرافیا (IGU) و فعالیت های آن پرداخت تا این کمسیون و فعالیت های آن برای جامعه علمی بیشتر معرفی شود. پروفسور فرناندز از اسپانیا نیز طی سخنرانی خود به معرفی زیرساختهای داده زیست-هواشناسی و خدمات اقلیمی مرتبط با بهداشت و سلامت که مبتنی بر GIS هستند پرداخت. به منظور آشنایی و معرفی فعالیت های مرتبط در کشور استرالیا، ارتباط خوبی با محققین و دانشمندان فعال در این زمینه در آن کشور برقرار گردید و سرکار خانم دکتر شارن کاظمی و جناب آقای دکتر علی فرقانی در قالب پنل تخصصی آب و کاربردهای سنجش از دور و GIS در مدیریت یکپارچه منابع آب در مقیاس حوضه آبریز ، به ارائه دستاوردهای کشور استرالیا در بهره برداری از این علم نافع در مدیریت منابع آب پرداختند. این پنل با همراهی و سخنرانی جناب آقای دکتر حسن گل محمدی رئیس گروه نوآوری، مدلسازی و تحلیل داده های آب کشور، جناب آقای محمود ارجمند شریف مدیر محترم مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، جناب آقای دکتر بختیار فیضی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و محقق دانشگاه هامبولت برلین بود. جناب آقای دکتر امیر سعید همایی نژآد فعالیت های پروژه‌های مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در استرالیا را گزارش نمودند و جناب آقای دکتر محمدرضا ملک عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در باب آینده اطلاعات مکانی در مسیر خردکره (Noosphere) سخنرانی جالبی را ارائه نمودند . همچنین با سخنرانی جناب آقای دکتر یاسر ابراهیمیان تحت عنوان " تدوین سند راهبردی ملی توسعه فناوری های ژئوماتیک، سرآغازی بر ایجاد تحول مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی" زمینه برای معرفی فرآیندها و فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای متخصصین فعال، شرکت های دانش بنیان و فعالین بخش خصوصی فراهم گردید.

در این همایش تلاش شد تا ضمن ارائه دستاوردهای نوین علمی، مقالات و پژوهش های مرتبط با موضوعات روز کشور نیز پوشش داده شود که از جمله آنها می توان به موضوعات مختلف جغرافیایی و بین رشته ای همچون پایش و مدیریت بهینه منابع آب، بخش های منابع طبیعی و کشاورزی و خاک، تغییرات کاربری اراضی و بیابان زایی، بهداشت و سلامت، پاندمی کرونا، مسائل شهری و روستایی و پهپادها و کاربردهای آنها و به صورت کلی تمام زمینه های فعالیت در کشور که سنجش از دور و GIS می توانند حامی تصمیم گیری های درست باشند اشاره نمود.

باتوجه به سابقه چندین ساله این همایش و برگزاری مشترک آن با انجمن سنجش از دور و GIS ایران همایش امسال در مسیر پیشرفت نسبت به سال های گذشته بود. خوشبختانه علی رغم شرایط ناشی از پاندمی کرونا، بیش از 110 مقاله توسط بخش های مختلف جامعه علمی کشور برای این همایش یک روزه ارسال گردید. که از بین مقالات ارسال شده خوشبختانه تعداد مقالات ضعیف بسیار اندک بود و 40 درصد مقالات برای ارائه شفاهی در دوسالن آنلاین همایش انتخاب گردید و مابقی به صورت پوستر ارائه شدند.

در این جا لازم است از از مساعدت، همکاری و حمایت های بی دریغ ریاست محترم انجمن سنجش از دور و GIS ایران جناب آقای دکتر علی اکبر متکان، هیئت رئیسه محترم دانشگاه فردوسی مشهد به ویژه جناب آقای دکتر محمد کافی، جناب آقای دکتر حسین انصاری، جناب آقای دکتر احسان قبول، مجموعه مدیریت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، جناب آقای دکتر حسین عقیقی (دبیر محترم اجرایی همایش)، اعضای محترم کمیته علمی و داوران، دانشجویان گرامی و پرتلاش گروه جغرافیا و انجمن علمی دانشجویی جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، حامیان گرامی برگزاری همایش از جمله: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مدیریت منابع آب ایران، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته ریاست جمهوری، شهرداری و شورای شهر مشهد مقدس، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ... که بی­شک بدون حمایت های آنها برگزاری این همایش ممکن نبود و همه بزرگوارانی که ما را در برگزاری همایش یاری نموده­اند و مجال تشکر از یکایک آنها در این مختصر فراهم نیست، صمیمانه سپاسگزاریم و از خداوند منان توفیق روز افزون ایشان در عرصه های علمی و اجرایی کشور عزیزمان ایران را آرزومندیم.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز