کارگاه دانش افزایی آموزش نوین زبان فارسی بر اساس تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید باهنر کرمان در تاریخ 19 دی ماه 1400 لغایت 23 دی ماه در سامانه ادبی کانکت و بصورت مجازی برگزار شد.
این کارگاه توسط دکتر احسان قبول، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و 3 تن از استادان مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر زهرا حامدی شیروان، مسئول کارگروه گفت و گوی مرکز فردوسی، دکتر صالحه غضنفری مقدم، مسئول کارگروه خواندن مرکز فردوسی و دکتر شراره خالقی زاده، مسئول واحد سنجش و آزمون سازی مرکز فردوسی برگزار گردید و در این کارگاه 18 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه شیراز شرکت کردند.
در روز اول این کارگاه دکتر احسان قبول، درباره مبانی نظری آموزش زبان فارسی، اصول برنامه درسی و طراحی منابع آموزش زبان توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به این کارگاه 20 ساعته، آن را رکوردی برای این کارگاهها که از سال 1387 برگزار می شود، دانست. وی در این کارگاه به معرفی و تدریس پنج جلد کتاب آموزش نوین زبان فارسی پرداخت. دکتر احسان قبول به تجربیات و اقداماتش از جمله ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه سن جوزف لبنان و جایگزین کردن زبان فارسی به جای زبان فرانسه در مدارس المهدی لبنان از سال 1387 تا سال 1391 اشاره کرد که حدود 7 هزار دانش آموز در این مدارس زبان فارسی میآموزند و بزرگترین مجتمع زبان فارسی را به وجود آورده است. در دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1392 بعد از موسسه دهخدا و مرکز قزوین ، مرکز فردوسی به عنوان سومین مرکز آموزش زبان فارسی کار خود را آغاز کرد و پس از دو سال تبدیل به بزرگترین مرکز با حدود 1000 فارسی آموز در سال گردید. از دیگر اقدامات دکتر قبول در طی این سالها آموزش زبان فارسی در دو دانشگاه آکسفورد و چک است و همچنین در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، گرایش آموزش زبان فارسی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ادبیات فارسی تعریف شده است که امسال اولین گروه دکتری آموزش زبان فارسی پذیرش شدهاند. وی افزود: در طی این مدت با همکاری مدرسان مرکز فردوسی آثاری از جمله آموزش نوین گفت وگوی فارسی چاپ شده است و خواندن فارسی، دستور کاربردی زبان فارسی، فرهنگ نوین آموزش زبان فارسی و آموزش نگارش فارسی، آماده چاپ است که بزودی منتشر خواهد شد. دکتر قبول با اشاره بر اهمیت مرحله اول آموزش زبان فارسی بر ایجاد یک حس خوشایند برای فارسی آموزان تاکید کرد و در ادامه ضمن توضیح روش تدریس کتابهای آموزش نوین زبان فارسی به مبانی آموزش زبان فارسی از جمله اهمیت شناخت سبکهای یادگیری، مدرس زبان فارسی و ... پرداخت.
سپس خانم دکتر حامدی شیروان، به مدت 6 ساعت به تدریس بحث آموزش مهارت گفت و شنود فارسی پرداخت؛ در این کارگاه ابتدا مبانی نظری آموزش مهارت گفتاری ـ شنیداری مطرح شد و به مسائلی چون عوامل عدم موفقیت فارسیآموزان، توانش ارتباطی، مهارتهای خرد و کلان در مهارت گفتاری ـ شنیداری، عوامل دشواری گفت و گو برای فارسی آموزان و ... پرداخته شد. سپس ضمن معرفی مجموعة سه جلدی آموزش نوین گفت و گوی فارسی و ویژگیهای آن، معیارهای اصلی در طراحی فعالیتهای گفتاری شنیداری، انواع فعالیتها و تمرینها برای تقویت مهارت گفتاری ـ شنیداری فارسیآموزان بیان شد. وی افزود انواع بازخوردهای اصلاحی و روشهای بازخورد دادن به فارسیآموزان در کلاس گفت و گو، اهمیت زیادی دارد و با ارائه فیلمها و فایلهای صوتی از کلاسهای حضوری و مجازی کلاس های مرکز فردوسی برای تبیین مبانی آموزش گفت و گوی فارسی استفاده شد.
در روز سوم کارگاه، خانم دکتر غضنفری مقدم، مبانی نظری مهارت خواندن فارسی بر اساس رویکرد تعاملی و انگاره خواندن فعال اندرسون توضیحاتی ارائه کرد و به روشهای تدریس مهارت خواندن در کلاس پرداخت وی همچنین کتاب آموزش نوین خواندن فارسی را هم معرفی کرد.
در روز پایانی این کارگاه دکتر شراره خالقی زاده، در خصوص مبانی سنجش و آزمون سازی زبان فارسی توضیح داد و به ارزیابی مهارت های چهارگانه زبان فارسی و ساختار آزمون جامع زبان فارسی مرکز فردوسی پرداخت. همچنین انواع آزمون های میان دوره و آزمون تعیین سطح را که در مرکز زبان فردوسی طراحی و برگزار می شود، معرفی کرد.