1400-10-12-1

هشتمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با موضوع «گذری بر آثار دکتر احمد صفار مقدم در حوزه آموزش زبان فارسی» با حضور دکتر احمد صفار مقدم، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و با حضور علاقه مندان این حوزه دوشنبه، 13 دی ماه 1400 بصورت مجازی و ازطریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدا دکتر احسان قبول، ضمن تشکر از استاد احمد صفار مقدم که دعوت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را پاسخ مثبت گفتند، با معرفی آثار دکتر صفار مقدم در حوزه آموزش زبان فارسی، ایشان را نقطه عطفی در زبان فارسی دانست که یکی از پیشکسوت ترین استادان حوزه آموزش زبان فارسی به شمار می آیند. وی با اشاره به اینکه کتاب های بسیار خوب دکتر صفار مقدم در کشورهای مختلف دنیا تدریس می شود و این کتابها در سرتاسرجهان شناخته شده هستند، افزود: باید به مقالات تاثیرگذار دکتر صفار مقدم در این حوزه نیز اشاره کرد و کتاب فارسی گفتاری که اخیرا چاپ شده است، برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بسیار موثر و راهگشاست. دکتر قبول فرایند حوزه عاطفی را در آموزش زبان موثر دانست و این در شیوه تدریس دکتر صفار مقدم مشهود است که از سارایوو تا کره جنوبی توانسته اند، فارسی آموزان را علاقه مند به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کنند.

سپس دکتر احمد صفار مقدم، ضمن تشکر از دکتر قبول، با اشاره به اینکه زبان فارسی، ادبیات و زبان شناسی رشته های مرام و معرفت هستند و افرادی که در این رشته ها فعالیت می کنند از امتیاز برزگی برخوردار می شوند، افزود: «از سال 68 که برای تدریس زبان فارسی به سارایوو رفتم، نکته جالبی را یافتم و آن این بود که رکن فرهنگ ایرانی در مردم آنجا خیلی تاثیر داشت و من تصمیم گرفتم تا همه عمرم را صرف آموزش زبان فارسی کنم و حاصل تلاش آن سال ها کتاب فارسی عمومی یک شد ». وی فرهنگ را رکن بزرگی در آموزش زبان فارسی یاد کرد و دومین اصل در آموزش زبان فارسی را برقراری ارتباطی مهرآمیز توام با شادرویی دانست.

استاد پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، با تاکید بر اهمیت فرهنگ در آموزش زبان فارسی، توضیحاتی در خصوص چگونگی انتشار مجموعه چند جلدی کتاب «آموزش زبان فارسی » ارائه کرد که این مجموعه حاصل 10 سال تلاش ایشان در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است. وی با اشاره به تفاوت های آموزش زبان فارسی در داخل و خارج کشور که مهم ترین آن محیط فارسی زبان است، هدف از تالیف کتاب «فارسی گفتاری» را عنوان کرد که این کتاب هم یک مجموعه 5 جلدی است که جلد اول آن به زبان انگلیسی چاپ شده است و جلدهای بعدی این کتاب هم آماده چاپ است. دکتر صفار مقدم با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ در آموزش زبان فارسی، پژوهش هایی که در این حوزه انجام می شود و نقش بومی سازی آن را هم بسیار موثر دانست . در بخش پایانی این نشست دکتر صفار مقدم ابراز امیدواری کرد که جوانان در این حوزه مقدس بیشتر کار کنند زیرا در دنیا زبان فارسی علاقه مندان بسیاری دارد.

بخش پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که شرکت کنندگان سوالات خود را در این زمینه مطرح کردند و دکتر صفار مقدم به آنها پاسخ داد.

 

1400-10-12-2

 

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز