1400-10-6-2

هفتمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با موضوع شاخص های ارزیابی خوانایی متن در آموزش زبان فارسی با حضور دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دکتر صالحه غضنفری مقدم و با حضور علاقه مندان این حوزه دوشنبه، 6 دی ماه 1400 بصورت مجازی و ازطریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدا دکتر احسان قبول، به تجربیات بسیار خوب دکتر غضنفری مقدم در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و مهارت خواندن اشاره کرد. وی موضوع آموزش زبان فارسی بر پایه ادبیات را مهم دانست و ضمن تشکر از دکتر غضنفری مقدم افزود که مهم است مدرسان بتوانند در یک مهارت زبانی تسلط لازم را داشته باشند. همچنین دکتر قبول از بازبینی و چاپ کتاب آموزش نوین خواندن فارسی با همکاری دکتر غضنفری مقدم خبر داد که علاوه بر تدریس در مرکز فردوسی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. سپس با اشاره به فعالیت های اتحادیه تفتاش اضافه کرد که کارگاه‌های علمی از طرف این اتحادیه برای علاقه مندان حوزه آموزش زبان فارسی برگزار خواهد شد و به شرکت کنندگان گواهی معتبر اعطا می شود.

سپس دکتر صالحه غضنفری مقدم، ضمن تشکر از دکتر قبول، در خصوص ضرورت های آموزش ادبیات در آموزش زبان فارسی توضیحاتی ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه چطور متون ادبی به کمک آموزش زبان می آیند، به بررسی شاخص های فرامتنی و متنی در آثار شاخص ادبیات فارسی پرداخت. وی از جمله شاخص های فرامتنی این آثار را زبان قابل فهم، اعتبار و اصالت متن و درون داد و برون داد معنادار دانست. همچنین توجه به ویژگی های شناختی مخاطب هم در مهارت خواندن می تواند موثر باشد زیرا خواندن یک مهارت دو سویه و تعاملی است. وی افزود در درک مخاطب از متون ادبی علاوه بر فاکتورهایی چون سن، جنس، ملیت و فرهنگ میزان تاثیرگذاری متن بر زندگی واقعی مخاطب هم مهم است که به عنوان مثال در اثری مثل شاهنامه بعنوان یک اثر شاخص، این ویژگی را داراست و متن را با واقعیت پیوند می زند.

دکتر غضنفری سپس به شاخص های متنی چون سطوح زبانی ، سطوح ادبی و شاخص های مخاطب متنی از جمله هیجامد و درک سختی متن پرداخت. در سطح زبانی بررسی بسامد واژگان متن و ساختمان واژگان اهمیت پیدا می کند و هرچقدر رابطه شبکه واژگانی متن گسترده تر باشد بر میزان خوانایی متن می افزاید.

دکتر غضنفری با اشاره به اینکه عناصر تصویرساز متن از جمله عوامل موسیقایی و تصویری متن که کمتر مورد توجه پژوهشگران بوده است این عناصر را در افزایش هیجامد مخاطب و قدرت درک متن موثر دانست.

بخش پایانی این نشست به روال معمول پرسش و پاسخ بود که شرکت کنندگان سوالات خود را درباره موضوع مطرح کردند و دکتر غضنفری مقدم به آن ها پاسخ داد.

 

1400-10-6-3

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز