021

دومین جلسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و کارگروه آموزش زبان و ادبیات روز دوشنبه 1 آذر ماه 1400 با حضور دکتر محمود بی جن خان، رئیس موسسه دهخدا و مرکز آموزش زبان فارسی و دکتر هادی ویسی، معاون علمی موسسه دهخدا و علاقه مندان و پژوهشگران حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان برگزار شد.

در ابتدا دکتر محمود بی جن خان، ضمن معرفی تاریخچه مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دهخدای تهران اشاره کرد که این مرکز از سال 1324 که فعالیت اصلی آن تدوین لغت نامه دهخدا بوده است، کار خود را شروع کرده است و از سال 1368 تا کنون مرکز آموزش زبان فارسی فعالیت های خود را در زمینه آموزش زبان فارسی آغاز کرده است. رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دهخدا یکی از فعالیت های مهم این موسسه در دوران کرونا را تولید محتوای آموزشی در کنار سامانه های آموزشی دانست. وی با اشاره به ساختار آموزشی موسسه دهخدا، کتابهای این موسسه در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته را معرفی کرد. همچنین برگزاری دوره های موسیقی، خوشنویسی و ادبیات کلاسیک را یکی از نقاط قوت این موسسه دانست.

دکتر بی جن خان افزود: فارسی آموزان موسسه از سال 1393 تا 1399 از کشورهای مختلف بوده اند که بیشترین سهم را چینی ها سپس ایرانی های مقیم خارج کشور یا نسل دوم و سوم و بعد ترکیه، فرانسه، آلمان و ... داشته اند. وی یکی از نکات بسیار مهم موسسه دهخدا را رعایت استانداردهای آموزش مجازی و حضوری و تجربه مدرسان این مرکز دانست.

در ادامه دکتر هادی ویسی، معاون علمی موسسه دهخدا، توضیحاتی در خصوص برنامه درسی و سامانه های مجازی این موسسه ارائه کرد. وی به تنوع برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی در موسسه دهخدا که در کنار کلاس های گروهی، کلاس های خصوصی هم در حال برگزاری است، اشاره کرد که این دوره ها با توجه به مخاطبان این مرکز که بیشترین سهم را قاره اروپا و آمریکا و آسیای شرقی دارد، برگزار می شود.

دکتر ویسی بخش زیادی از اعتبار موسسه دهخدا را مرهون زحمات مدرسانش دانست و سابقه و تجربه آن‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد. سپس به معرفی امکانات این موسسه از جمله خوابگاه، کتابخانه اختصاصی، کتاب فروشی و تالار همایش و .. پرداخت که در دوره کرونا این موسسه با راه اندازی سامانه آموزش الکترونیک و آموزش زبان فارسی در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته توانسته است به اهداف خود دست یابد. درپایان وی با تشکر از مجموعه داانشگاه فردوسی مشهد ، کیفیت یادگیری زبان فارسی را مهم برشمرد. در بخش پایانی این نشست شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند که دکتر ویسی و دکتر بی جن خان به آنها پاسخ دادند.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز