1400-394

به مناسبت سالروز پاسداشت زبان و ادب فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه وبینار بین‌المللی «فردوسی در آینه خرد» با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد به نمایندگی از دانشگاه‌های عضو اتحادیه تفتاش، مؤسسه فرهنگی سرای فردوسی و نمایندگی‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی هندوستان (دهلی‌نو)، پاکستان (لاهور) و افغانستان (کابل) در فضای مجازی برگزار شد.
  دکتر قبول مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر اتحادیه دانشگاه‌های عضو اتحادیه تفتاش (تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز) به ایراد سخنرانی با موضوع شاهنامه از منظر ادبیات تطبیقی پرداخت. وی با اشاره به نظریه‌های فرانسوی، آمریکایی و آلمانی، شاهنامه فردوسی را یکی از بهترین آثار ادبیات فارسی در جهان در حوزه پژوهشی و ادبیات تطبیقی معرفی کرد. بر اساس نظریه‌ فرانسوی امکان پژوهش‌های گسترده ای فراهم است از جمله: ارتباط آثار ادبی پیش از اسلام و شاهنامه، آثار کهن چین و هند با شاهنامه و همچنین یونان و روم و همچنین تأثیر قرآن و حدیث بر شاهنامه و موضوعاتی از قبیل تصویرشناسی اقوام در شاهنامه فردوسی و تصویری که فردوسی از ایرانیان در ادبیات ملل دیگر خصوصاً غرب پدید آوردند، شرح تطبیقی شاهنامه، بررسی منابع و مأخذ خارجی شاهنامه، همه اینها موضوعات گسترده‌ای هستند که بر اساس نظریه فرانسوی انجام می‌شود. بر اساس نظریه آمریکایی انواع پژوهش‌هایی که در خصوص رابطه شاهنامه با سایر دانش‌ها و هنرهای بشری است; دانش‌هایی مانند فلسفه، اخلاق، الهیات، حکمت و منطق تا هنرهایی مثل موسیقی، نقاشی، سینما و هنرهای مهمتری مثل انیمیشن پردازی و بازی. از منظر آلمانی هم بحث اساطیر، موضوعات و برداشت شاهنامه از منابع کهن قابل توجه می‌باشد.
دکتر محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، دکتر محمدجعفر یاحقی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و رییس قطب فردوسی و شاهنامه و رییس مؤسسه فرهنگی سرای فردوسی، دکتر علیرضا قزوه وابسته فرهنگی ایران در هندوستان و شاعر در این وبینار سخنرانی می‌کنند.
در بخشی دیگر، دکتر اقبال شاهد رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی لاهور پاکستان، پروفسور سید اختر حسین عضو هیأت علمی مرکز مطالعات فارسی و آسیای میانه دانشگاه جواهر لعل نهرو هندوستان، پروفسور اخلاق آهن استاد زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هندوستان، دکتر محمد تقوی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
از دیگر سخنرانان این وبینار، دکتر احسان شکراللهی رییس مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو، محمد عارف بسام شاعر و نویسنده از افغانستان، دکترحمید طبسی  و دکتر حامد مهراد از اعضای هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ایران هستند.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز