11201499

 

دوره آموزشي “آشنايي با جذب اعتبار از اتحاديه اروپا و نگارش پيشنهاده" در روز پنجشنبه 18/10/1399 ساعت 9-13 با حضور دكتر احمد كشاورزي (سرپرست دفتر موسسه تبادلات آكادميك آلمان در ايران) سيد حسين طباطبايي نسب (كارشناس پروژه‌هاي مشترك بين‌المللي، دانشگاه علامه طباطبايي) دكتر عذرا قندهاريون (مسئول گروه برنامه‌ريزي و توسعه همكاري‌هاي علمي بين‌المللي) برگزارگردید.

ابتدا سرپرست دفتر موسسه تبادلات آكادميك آلمان در ايران به معرفی برنامه DAAD پرداختند . DAADمؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان پل، ارتباطی بین دانشگاه های آلمان و دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی خارج از آلمان می باشد. از جمله اهداف این مؤسسه دراختیار قراردادن اطلاعات در خصوص سیستم آموزشی آلمان، تحصیل و تحقیقات در آلمان برای علاقه مندان به تحصیل و پژوهش در آلمان می باشد. مؤسسه دآآد با ارائه برخی برنامه های بورس های تحصیلی سعی در حمایت دانش پژوهان جوان از سرتاسر دنیا دارد.

یکی دیگر از فعالیت های این مجموعه بزرگ، ارائه مشاوره در حوزه  بین المللی کردن حوزه های مختلف علمی و پژوهشی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و دانشجویان، اساتید و محققان آلمانی با سایر دانشگاه های خارج از آلمان می باشد

انواع بورسهای مختلف برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ( تحصیل در دوره دکتری، دوره پسا دکتری) و برای استادان( فرصت مطالعاتی ، طرح پژوهشی مشترک) وجود دارد .

استاد یا دانشجو ایرانی باید بتواند یک استاد از طرف آلمان پیدا کرده و تفاهم نامه پژوهشی امضا کند، سپس موسسه دآآد این برنامه های همکاری را حمایت مالی می نماید .

-          دوره پسا دکتری: نباید بیش از 4 سال از اتمام دوره دکتری گذشته باشد (حداقل حضور محقق در آلمان 6 ماه ، هزینه های سفر را موسسه دآآد پرداخت می نماید)

-          اساتید: طرح های بین دانشگاهی (مدت حضور در آلمان 1 تا3 ماه، زمان درخواست هر ساله اوایل ماه آگوست ، هزینه های سفر را موسسه دآآد پرداخت می نماید)

-          بورسهای گروهی و تیمی : بصورت اردوهای دانشجویی 10 تا 15 دانشجو، برای مدت 10-15 در آلمان

-          دعوت برای سخنرانی استاد آلمانی ( هزینه های سفر را موسسه دااد خواهد پراخت)

-          دوره های مشترک و تدریس استاد آلمانی در دانشگاه ایرانی .( هزینه های سفر را موسسه دآآد پرداخت می نماید)

-          بورسیه گروهی DFG : طرح های مشترک گروهی با آلمان (یک گروه از اساتید دانشگاه های داخل با یک گروه از دانشگاه های آلمان همکاری می کنند . برای کمک گرفتن در این مورد می توانند نام استاد آلمان و طرح را به آقای کشاورزی ارسال نمایند .

اطلاعات جامع در سایت دفتر دآآد در تهرن وجود دارد. https://www.daad-iran.org/fa/

 

در بخش دوم در مورد بورسیه ژان مونه توضیحاتی بیان شد.

برنامه ژان مونه دارای طبقه بندی آموزشی-پژوهشی، سیاستگذاری و حمایت از نهادها است. در طبقه بندی آموزشی-پژوهشی، ماژول ها، کرسی ها و قطب های علمی وجود دارند. در بخش سیاستگذاری دو فعالیت شبکه و پروژه وجود دارد که برای فعالیت های شبکه سقف حمایت مالی 300 هزار یورو به مدت 3 سال لحاظ شده و برای پروژه 60 هزار یورو به مدت یک تا دو سال در نظرگرفته شده است. در بخش نهادها نیز حداکثر حمایت به مدت 3 سال، 50 هزار یورو می باشد.
در ادامه، آقای طباطبایی به تاریخ های مهم برای ارسال پروپوزال اشاره و در خصوص فرآیند داوری و نتایج داوری توضیحاتی ارائه کردند. بر این اساس، بعد از تحویل پروپوزال ها در بازۀ زمانی 2 تا 3 ماه فرآیند داوری طول می کشد و طرح توسط 3 داور انجام می شود. در مرحله بعد، نتایج داوری در کمیسیونی بر اساس اولویت های اتحادیه بررسی و پروژه های منتخب، تصویب می شوند.
کارگاه آموزشی با تشریح یک نمونه فرم پروپوزال ادامه یافت.

بخش سوم کارگاه مربوط به طریقه جذب اعتبار از اتحادیه اروپا و طرح ERASMUS+ بود.

یک پیشنهاده باید شامل موارد ذیل باشد

-          با قوت علمی و اعتماد به نفس کامل نوشته شود

-          توازن در بخش های مختلف پروپوزال موجود باشد، یعنی تمام بخش های پیشنهاده که داوران بر اساس آن داوری می کنند را در نظر بگیرید که از نظر شخص ثالث هم واضح باشد.

-          انتخاب دقیق تیم متخصص

-          انتخاب عنوان خوب

-          اهداف زیاد نباشد و یک هدف اصلی را نظر بگیرید

-          نوع نوشتن اهمیت دارد که شفاف و به زبان ساده باشد. تقریبا در 25 کلمه خلاصه شود تا داور بتواند نکات کار شما را به راحتی درک کند

-          بازه زمانی را تعریف کنید (1-3 ساله) و اینکه چگونه کار را مدیریت و انجام می دهید.

سپس در خصوص سه برنامه عملیاتی اتحادیه اروپا (Key Action/ KA) توضیحاتی ارائه شده و تاریخ های ضرب العجل را اعلام شدند.

برنامه اول KA1: تبادلات ( انفرادی)

برنامه دومKA2: همکاری خلاق و تبادلات در تجربیات خوب ( گروهی)

برنامه سومKA3: پشتیبانی از اصلاح سیاست های کلان(حوزه وزارت)

در خصوص برنامه اولKA 1 و ملزومات آن توضیحات کامل داده شد. این برنامه شامل تمامی اعضا هیت علمی در رتبه ها و سنین مختلف و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می شود. مدت زمان آن برا اعضا هیت علمی بین 1 هفته تا دو ماه و دانشجویان تا دو ترم قابل تمدید است. مسئولین بین المللی دانشکده ها معرفی و طریقه ارتباط با ایشان نیز برای سوالات در خصوص جذب اعتبار و فعال سازی تفاهم نامه ها بلاخص در خصوص KA1، مطرح شد.

 11201498

 

 

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز