روز پنجشنبه 1399/9/13 با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی معاون پیشین بینالملل دانشگاه تهران و دکتر سیدمحسن فاطمی عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد وابسته دانشگاه یورک کانادا و دکتر احسان قبول مدیر همکاریهای علمی بینالمللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، وبینار آشنایی با ظرفیتهای همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاههای کشور با همکاری مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی و امور دانشجویان غیرایرانی و معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر قهرمانی سخنرانی خود را با موضوع بینالمللی سازی دانشگاه، چیستی و ضرورتهای آن با نگاهی به تجربیات اخیر دانشگاه تهران ارائه نمودند. وی ضمن اشاره به فعالیتهای بینالمللی دانشگاه تهران، اهدافی را به شرح زیر در این خصوص بیان نمودند و راهکارهای هریک را اظهار داشتند:
- تسهیل تحرک پذیری بینالمللی استادان و دانشجویان در زمینههای آموزشی و پژوهشی
- شبکهسازی بینالمللی دانشگاهی
- ارتقاء شاخصهای بینالمللی در نظامهای رتبهبندی
- توسعه فعالیتهای پردیس کیش و پردیسهای خودگردان با رویکرد بینالمللی
- توسعه مولفههای شناسان (برندینگ) دانشگاه به منظور افزایش شهرت و اعتبار بینالمللی
- توسعه فرهنگ لازم در جهت بینالمللی شدن (جهانی شدن)
- توسعه زیرساختهای (سخت افزاری و نرمافزاری) و چابک سازی و شفاف سازی بینالمللی دانشگاه
- هدفمند کردن اعتبارات بینالمللی دانشگاه از جمله بورسیه، شرکت در کنفرانسهای بینالمللی و ...
در بخش دوم این نشست دکتر سیدمحسن فاطمی که مسئول فعالیتهای بینالملی میز آمریکای شمالی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز هستند سخنرانی خود را با موضوع روانشناسی مذاکرات بینالملل ارائه نمودند. ایشان بیان کردند که یکی از موضوعات اصلی در روابط بینالملل نحوه برقراری ارتباط و نوع مذاکرات ما با مخاطبان بینالمللی هست. ایشان با اشاره به برخی از مهمترین مولفههای مذاکرات از جمله دشواریهای مذاکره، پیچیدگیهای شناختی و فرهنگی مذاکره، بیان کردند که هرچه آشنایی مذاکره کننده با این مولفهها بیشتر باشد و در عمل بتواند آنها را به کار گیرد، موفقیت بیشتری در مذاکره خواهد داشت و کسانی که در مذاکره به دنبال کسب امتیاز هستند، نمیتوانند بهره کافی را از مذاکره بگیرند. روانشناسی مذاکره مستلزم این است که ما بتوانیم فرآیند مذاکره را خوب شناسایی کنیم و از سبکهای مذاکره و نقش کلیدی زبان در مذاکره آگاه باشیم. به هر میزان مذاکره کننده بتواند بر چیدمان کلامی اشراف داشته باشد، موفقتر میباشد. شخصیت مذاکره کنندهها از منظر روان رنجوری، سلامت هیجانی، اضطراب و نگرانی، خوش مشرب بودن، انعطاف و خلاقیت، توجه شناختی و توجه هیجانی، گرایش به همکاری و نگاه محافظه کارانه قابل بررسی است. مذاکره کنندگانی که از حضور پویا در لحظه برخوردار هستند، به فضاهای خلاق میتوانند بیاندیشند و مذاکره را به نفع خود برسانند.
در بخش انتهایی این نشست دکتر احسان قبول به سخنرانی خود با موضوع دیپلماسی علمی و راهکارهای آن در دانشگاه فردوسی مشهد پرداختند و ضمن تعریف دیپلماسی علمی و پایههای آن از جمله گفتگوهای بینالمللی، همکاری (به جای رقابت)، تبادل، تفاهمنامه و ... ، به 47 شاخص بینالمللی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه آموزشی، پژوهشی و همکاریهای بینالمللی اشاره نمودند. ایشان فعالیتهای طلایی بینالملل در عرصه آموزش را به شرح زیر نام بردند:
- جذب دانشجوی بینالملل
- ایجاد رشتههای مشترک با دانشگاههای فرا جایگاه و فرو جایگاه و همتراز
- تدریس مشترک با استادان برتر بینالملل
- دعوت از استادان برتر بینالملل برای تدریس در دانشگاه
- تدریس در دانشگاههای معتبر خارجی
ایشان به اساتید بینالمللی که با دانشگاه فردوسی مشهد همکاری داشتند اشاره نمودند و حضور اساتید بینالمللی را یکی از ارکانهای موثر در این خصوص دانستند.
در خصوص تأثیر شاخصهای پژوهشی در بینالمللی شدن دانشگاه به تشریح فعالیتهای طلایی بینالملل در این عرصه پرداختند که شامل موارد زیر است:
- پذیرش پایاننامههای دانشجویان بینالملل
- مشارکت استادان بینالملل در راهنمایی و مشاوره پایاننامه
- چاپ مقالات با همکاران بینالمللی
- جذب دانشجویان پسا دکتری بینالمللی
- جذب دانشجوی دکتری پژوهش محور
- جذب اعتبارهای بینالمللی
ایشان در انتهای سخنرانی خود به بررسی شاخصهای همکاریهای علمی بینالمللی پرداختند و موارد زیر را بیان نمودند:
- نمایندگی دانشگاه در سازمانهای خارجی: سفیر، رایزن فرهنگی، رایزن علمی
- تأسیس شعبه در خارج از کشور
- تبلیغات و اطلاع رسانی دانشگاه
- سفرهای گروهی به خارج از کشور
در پایان هر نشست شرکت کنندگان سوالات خود را از سخنرانان مطرح کردند و درباره موارد مطرح شده بحث و گفتوگو صورت پذیرفت. مهمترین نکات مطرح شده از سوی استادان دانشگاه عبارت بود از:
- ضرورت توجه بیشتر به امور بینالملل دانشگاه خصوصاَ با تقویت ساختاری آن
- هدایت دانشجویان بینالملل به رشتههایی که کمتر دانشجوی بینالملل دارند.
- ایجاد زیرساختهای بینالملل برای دانشگاه
- توجه و ارزش گذاری به فعالیتهای بینالملل دانشگاه در حوزه پژوهش