1603788680-imgl0725

این نشست روز سه شنبه مورخ 6 آبان ماه 1399 با هدف حفظ تعاملات بین‌المللی و ارتباط موثر با سایر کشورها و تدوین برنامه‌ها و راهبردهای مقتضی برای بهره برداری از دیپلماسی علم و فناوری کشورمان در دوران متاثر از شیوع کرونا و در سه محور ۱. عملکرد همکاری‌های علمی بین المللی ۲. جذب دانشجویان و نخبگان بین‌الملل و ۳. پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با حضور وزیر و معاونان وزارت عتف و 130 تن از روسای دانشگاه‍ها و معاونان یا مدیران بین‌الملل مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

دکتر منصورغلامی وزیر علوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تجلیل از گسترش اقدامات صورت گرفته در دانشگاه‌ها در راستای بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها در چند سال اخیر افزود: توسعه آموزش عالی در سطح بین‌الملل نشان از توانمندی مجموعه‌های علمی کشور است و در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، برای همه کشورها یک جهش و انتقال از زمان حاضر به زمان جلوتر اتفاق افتاده است که هر کشوری با توجه به مختصات خود از این جهش بی‌بهره نبوده است و به اشتراک‌گذاری تجربیات و برنامه‌ها در کنار دیگر فعالیت‌ها، تدوین و انتقال دستاوردهای مهم دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح علمی بسیار ارزشمند است.

در این نشست مجازی دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن بیان گزارشی از آمار دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه فردوسی مشهد به بیان اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه در جذب دانشجوی بین‌الملل در دوره کرونا پرداخت.

از جمله:

1- تبلیغات و اطلاع رسانی خصوصا در رشته‌های نظری که نیازمند زیر ساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و حضور دانشجویان بین‌الملل نیست

2- آموزش کامل زبان فارسی با هدف دانشگاهی به غیرفارسی زبانان به صورت مجازی و آماده سازی محتوا و برنامه آموزشی موردنیاز

3- گسترش زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه از جمله سرورها و دیگر زیرساخت‌های حوزه فاوا

4- بهره‌گیری از پلت‌فرم‌های پیشرفته و به روز جهانی مانند Adobe connect

5- بهره‌گیری از پشتیبانان آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان بین‌الملل از میان دانشجویان ممتاز تحصیلات تکمیلی ایرانی

6- بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگی‌ها و کارگزاران دانشگاه در کشورهای مختلف و تبیین کارآمدی آموزش مجازی

7- امکان حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در موارد خاص و فراهم کردن شرایط متناسب با آیین‌نامه‌های بهداشتی

8- ارتقاء سطح دانش و مهارتهای اعضاء هیأت علمی دانشگاه در بهره‌گیری از پلت‌فرم‌ها و امکانات آموزش مجازی

9- اختصاص اتاق مجازی به هریک از اعضاء هیأت علمی و برنامه حضور و مشاوره به دانشجویان به صورت مجازی

10- ارزیابی دانشجویان از صورت امتحان پایان دوره به ارزیابی فرآیندی در طول دوره

11- در نظرگرفتن شرایط و محدودیت‌های اینترنت در کشورهایی مانند عراق و افغانستان و ضبط کلیه کلاس‌ها و ارسال فایل آن برای دانشجویان

12- برگزاری برخی دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر کشور محل اسکان دانشجوی بین‌الملل مانند دانشگاه کوفه در عراق، دانشگاه کابل در افغانستان، دانشگاه دمشق در سوریه و دانشگاه لبنان در لبنان

13- تأسیس شعبه در دانشگاه‌های کشورهای هدف براساس رشته‌های موردنیاز آن کشور

 

1603788798-imgl2749

1603788437-imgl2739

1603788957-imgl2845

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز