0006

نخستین وبینار اتحادیه دانشگاه­های تفتاش روز چهارشنبه 26 شهریور 1399 با حضور مدیران و معاونین بین­الملل این دانشگاه­ها و شرکت کنندگانی از دانشجویان و علاقه­ مندان به ادامه تحصیل در ایران از ساعت 12:30 الی 14:00 با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دبیرخانه این اتحادیه برگزار گردید.

در این نشست، ابتدا دکتر محمد باقر قهرمانی، معاون سابق بین­ الملل دانشگاه تهران و رییس این نشست، به معرفی گروه تقتاش و اهداف آن پرداخت. سپس دکتر محمد حسین صراف زاده معاون جدید بین­ الملل دانشگاه تهران، با تشکر از زحمات دکتر قهرمانی در بخش بین­الملل دانشگاه تهران، از برنامه­های آینده پیرامون کاهش تاثیر همه گیری کرونا بر برنامه های تحصیلیِ دانشجویان و مراودات بین­المللی سخن گفت و بر هم فکری دانشگاه­ های عضو این اتحادیه جهت حل مشکلات حاصل از همه­ گیری و برگزاری کلاس­های مجازی تاکید کرد. پس از آن، دکتر سید کمیل طیبی، مشاور رئیس دانشگاه در امور بین­ الملل و مدیر همکاری­ های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان و همچنین رئیس جدید بنیاد علمی اکو، به معرفی این بنیاد علمی پرداخت و بر اهمیت ارتباط بین اتحادیه دانشگاه­ های تفتاش و بنیاد علمی اکو به منظور سرمایه­ گذاری­ های مشترک بین آن­ها تأکید کرد. وی همچنین از برگزاری این وبینار به منظور معرفی اتحادیه دانشگاه­های بزرگ ایران ( تفتاش) تشکر کرد.

پس از آن، دکتر سعید شجاعی مدیر همکاری­ های علمی و بین­ المللی دانشگاه تبریز به معرفی نظام­ های رتبه­ بندی لایدن، تایمز و شانگهای و جایگاه دانشگاه­ های ایران در این رتبه­ بندی­ ها پرداخت. رتبه قابل توجه دانشگاه­ های برتر ایران از میان 25000 دانشگاه در سرتاسر دنیا، نشان از کیفیت بالای دانشگاههای ایران در سطح دنیاست. در ادامه­ ی این نشست، دکتر رامین کردی، معاون بین­ الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیرامون پذیرش دانشجوهای غیرایرانی در این دانشگاه توضیحاتی بیان کرد . وی به حضور بیش از 200 دانشجوی غیرایرانی در کلاس­ های حضوری دروس بالینی اشاره کرد و در ادامه افزود که با رعایت پروتوکل های بهداشتی در دوران همه­ گیری، مشکل جدی­ای برای این دانشجویان ایجاد نشده است. ایشان همچنین برای حضور دانشجویان جدید خارجی در ایران، انجام تست پی سی آر را الزامی دانست. سپس، دکتر محمد صابر خاقانی نژاد مدیر همکاری­ های علمی و بین ­المللی دانشگاه شیراز، مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه ­های ایران، بویژه دانشگاه­ های عضو اتحادیه تفتاش، را معرفی و تاریخچه­ای کوتاه از زبان فارسی و قدمت آن در میان سایر زبان­های دنیا ارایه کرد. وی همچنین در مورد آزمون سنجش مهارت­ های زبان فارسی (سامفا) سخن گفت. دکتر زینب موذن­زاده، رئیس اداره دانشجویان بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد به معرفی مدارک مورد نیاز جهت ثبت­ نام دانشجویان غیرایرانی، مراحل بررسی درخواست تا دریافت اقامت آن­ها و به طور کلی فعالیت­ های این اداره پرداخت. در ادامه دکتر افشین آخوندزاده پبرامون مراحل پذیرش دانشجویان در دانشگاه تهران و نحوی انتخاب رشته تحصیلی و همچنین امور کنسولی و اقامتی این دانشجویان توضیحاتی ارایه داد.

آقای سعید پیمان­ فر، معاون مدیریت بین ­الملل دانشگاه تبریز، پیرامون دانشگاه تبریز و پذیرش دانشجویان بین­ المللی در این دانشگاه سخن گفت. خانم مهرنوش سلطانیان، معاون مدیریت بین­ الملل دانشگاه شیراز، نیز به معرفی دانشگاه شیراز و رشته های ارایه شده در این دانشگاه پرداخت و بیان داشت که شهر زیبا و دیدنی شیراز و دانشگاه بزرگ شیراز از پذیرش دانشجویان خارجی استقبال می­کند.

دکتر امیر یوسفی، معاون مدیریت بین ­الملل دانشگاه اصفهان، به معرفی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه اصفهان و فعالیت­ها و قدمت این مرکز پرداخت. وی همچنین به برگزاری کلاس­ های مجازی و تولید محتوای الکترونیکی در این مرکز اشاره کرد و آمادگی دانشگاه اصفهان را برای برگزاری دوره­ های مشترک زبان فارسی بین دانشگاه­ های عضو تفتاش اعلام کرد.

دکتر احسان قبول مدیر همکاری­های علمی بین­ المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان میزبان این نشست و مسئول دبیرخانه اتحادیه تفتاش، از حضور اعضای این اتحادیه و دانشجویان و حاضرین در جلسه، تشکر کرد و سپس با توضیحاتی در مورد اهداف این اتحادیه، به شکل­ گیری آن به منظور برگزاری نمایشگاه­ های مجازی، همکاری مراکز آموزش زبان فارسی و آموزش مجازی اشاره کرد. وی در ادامه بر اهمیت این موضوع تاکید کرد که اعضای اتحادیه دانشگاه­ های بزرگ ایران همانند اعضای یک پیکره هستند و هر گونه موفقیت در زمینه­ های آموزشی، پژوهشی و بین­ المللی عامل رشد و پیشرفت همة اعضا است.

323232

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز