هشتمين جلسه شوراي ديپلماسي علمي

در راستای اجراي برنامه های مصوب در شورای سیاستگذاری امور بین الملل دانشگاه که در حال حاضر بالاترین ساختار سیاستگذار می باشد و نیز به منظور بررسی روشهای اجرایی شدن تفاهم نامه ها و پیشبرد دیپلماسی علمی دانشگاه، شورای دیپلماسی علمي دانشگاه فردوسی مشهد تشكيل شده است كه اعضاي آن را مديران مديريت همكار هاي بين الملل و مسئولان توسعه همكاري هاي بين الملل دانشكده ها تشكيل مي دهند.

در این نشست دکتر احسان قبول، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی نخست مروری بر فعالیت‌های انجام شده در دوران شيوع ويروس كرونا داشت، همچنين خواستار بهره گيري بيشتر از ظرفيت هاي فضاي مجازي در بخش هاي آموزشي و پژوهشي بين الملل شد. از جمله تدريس مشترك( برگزاري كلاس هاي مجازي مشترك با استاد بين المللي)،پروژه مشترك( برگزاري رساله ها با همكاري استاد بين المللي بصورت راهنماي دوم/مشاور/داور ) ، كارگاه مشترك( برگزاري كارگاه آموزشي مجازي مشترك با استاد بين المللي ) ، همايش مجازي( برگزاري همايش هاي بين المللي به صورت مجازي)

دكتر قبول ادامه داد: منظور از استادان بين الملل، افرادي هستند كه وابسته به يكي از دانشگاه هاي برتر جهان( جزو 1000 دانشگاه برترجهان) و يا صلاحيت علمي و تخصصي ايشان توسط گروه آموزشي به تاييد برسد.

دانشگاه فردوسي مشهد، جزو اولين دانشگاه‌هايي است كه در زمينه تاسيس دانشگاه مجازي اقدام نمود. ايده ايجاد دانشگاه مجازي در سال 1380 در دانشگاه شكل گرفت و بر همین اساس تاکنون این مرکز آموزش عالی برای ۱۰ رشته مجازی جذب دانشجو داشته و در حال گسترش و افزودن رشته‌ها برای دانشجویان خارجی است.

دكتر قبول گفت: قصد داریم دوره‌های مجازی دانشگاه فردوسی برای دانشجویان بین‌الملل گسترش یابد لذا آماده‌سازی شرایط برای تاسیس "دانشگاه مجازی" در حال پیگیری است

وی افزود: برای آموزش در دانشگاه مجازی می‌توان از ظرفیتهای آموزشی استادان داخلی و خارجی به راحتی بهره گرفت.

سپس خانم دكتر موذن زاده ، رئیس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد گزارشی درباره راه اندازی سامانه ثبت نام الکترونیک دانشجویان بین الملل ارائه کردند. وي از وضعيت ثبت نام دانشجويان بين الملل در هر دانشكده براي شروع تحصيل از نيمسال اول سال تحصيلي 1399 خبر داد و همچنين به چالش هاي موجود در روال پذيرش دانشجو بين المللي توسط دانشكده ها اشاره كرد و خواستار رفع موانع شد.

در اين نشست برخي از مسئولان بين الملل دانشكده ها در خصوص فضاي مجازي وگسترش امور بين الملل دانشگاه اظهار نظر كردند.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز