898998901

هفتمین جلسۀ شورای دانشگاه فردوسی در روز چهارشنبه 30 بهمن‌ماه 1398 با محوریت موضوع همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اعضای اصلی شورا و مدیران بین‌الملل دانشکده‌ها در جایگاه مهمانان این نشست برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر کافی ضمن خوشآمدگویی، به سیاست‌های کلان دانشگاه در بخش بین‌الملل دانشگاه و چالش‌های موجود در مسیر برقراری ارتباطات بین‌المللی پرداخت. ایشان از بخش‌های مختلف دانشگاه خصوصاَ حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی درخواست کردند تعامل لازم و رفتار مناسب را با دانشجویان بین‌الملل داشته‌ باشند و در عین رعایت استانداردهای کیفی، مقتضیات این دانشجویان نیز رعایت شود.

سپس دکتر قبول ضمن تشکر و قدردانی از دکتر کافی، و هیأت رئیسه دانشگاه برای حمایت از برنامه‌های مختلف بین‌الملل دانشگاه، مجموعه‌های مختلف بخش همکاری‌های بین‌الملل را طبق چارت جدید معرفی کرد. وی افزوده شدن سمت مسئولان همکاری‌های بین‌الملل دانشکده را گامی مهم در ارتباط میان بخش‌های مدیریت بین‌الملل و دانشکده‌ها معرفی کرد.

دکتر قبول در ادامه به معرفی بخشی از اقدامات مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی و اداره دانشجویان بین‌الملل پرداخت که عبارت است از:

- جذب بیش از 2000 دانشجویان غیرایرانی

- جذب دانش‌پذیران

- بازدید هیأت‌‌های بین‌المللی از دانشگاه

- دعوت از متخصصان خارجی

- تبادل اطلاعات با متخصصان ایرانی خارج از کشور

- دعوت از استادان و متخصصان بین‌المللی (ایرانی و غیرایرانی)

- تصویب فرصت‌های‌ مطالعاتی

- انجام مأموریت‌های پژوهشی و فناوری در سطح بین‌الملل

- برگزاری کارگاه‌های‌ مشترک با دیگر دانشگاه‌های معتبر دنیا

- انجام پروژه‌های مشترک با پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور

- برگزاری دوره‌های آموزشی‌-پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارجی

- همکاری آموزشی با بیش از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خارج از کشور

- تبادل پژوهشگر در سطح بین‌الملل

- اعزام مدرس به سایر دانشگاه‌ها برای آموزش زبان فارسی

- اعزام هیأت‌ دانشگاهی به دانشگاه‌های خارج از کشور

- اعزام دانشجو از دانشگاه به مؤسسات خارج کشور در قالب طرح‌های تبادل دانشجو

- اعزام دانشجوی تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور برای دورۀ فرصت تحقیقاتی

- جذب گرنت بین‌المللی

- ایجاد دبیرخانۀ ایران و عرب و دبیرخانۀ ایران و هند

- عضویت در تفتاش و فعالیت دبیرخانۀ تفتاش در دانشگاه فردوسی

در ادامه دکتر مهارتی، مدیر برنامه‏‏ بودجه و نظارت راهبردی، ضمن تشکر از اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذار بخش مدیریت بین‌الملل، بر گسترش روابط بین‌المللی و وجود تبلیغات بیشتر در این حوزه تأکید کرد.

دکتر بهرامی، معاون پژوهشی دانشگاه نیز بهره‌برداری از روابط بین‌الملل را ضروری دانست و به بیان پیشنهادهایی در این زمینه پرداخت که عبارتند از:

- حمایت از کارگاه بین‌المللی

- حمایت از visiting scientist

- ایجاد پست‌دکتری

- اجرای طرح استثناسازی در چاپ مقالات

- تعامل بیشتر با نخبگان خارج از کشور

- تصویب بودجه برای برنامه‌های مشترک پژوهشی

سپس دکتر پیشقدم، معاون آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از فعالیت‌های مجموعۀ همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه، بر برگزاری کلاس‌های دانشگاه با حضور هر دو گروه دانشجویان ایرانی و غیرایرانی تأکید کرد. همچنین وی آمادگی دانشگاه فردوسی را برای اعزام مدرس مدعو برای آموزش زبان فارسی و راهنمایی پایان‌نامه‌های دانشجویان اعلام کرد.

دکتر طاهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه در ادامه به بیان نکاتی دربارۀ سطح بالای کیفیت ‌امکانات رفاهی و فرهنگی دانشگاه برای دانشجویان ایرانی و غیرایرانی پرداخت و خاطرنشان کرد که دانشگاه فردوسی بودجۀ قابل توجهی به خوابگاه‌های دانشجویان اختصاص داده است.

دکتر موذن‌زاده، رئیس ادارۀ دانشجویان بین‌الملل دانشگاه، ضمن تشکر از رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و همۀ اعضای بخش بین‌الملل دانشگاه و بیان چالش‌های موجود در مسیر روابط بین‌المللی دانشگاه، بر افزایش زیرساخت رفاهی بهتر برای دانشجویان خارجی تأکید کرد.

دکتر تقوی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی نیز به بیان گزارشی از فعالیت‌های مرکز آموزش زبان فارسی و همچنین مشکلات موجود در این زمینه پرداخت.

در پایان این نشست مقرر شد جلسه بعدی شورای دانشگاه به بحث و تبادل‌نظر اعضا در خصوص مجموعه فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه اختصاص یابد.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز