molavi  4

 

 جمعی از علما و مولوی‌های کشور افغانستان روز سه‌شنبه 29 بهمن 1398 ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف دانشگاه فردوسی با برخی از مسئولان این دانشگاه دیدار کردند.

آن‌ها در ابتدا از دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی بازدید کردند و دیداری با دکتر رئیسیان، رئیس این دانشکده داشتند. در این جلسه دکتر رئیسیان ضمن تأکید بر لزوم پیوند فرهنگی، علمی و مذهبی دو کشور ایران و افغانستان، اشاره کرد که در حال حاضر بسیاری از دانشجویان افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشکدۀ الهیات مشغول تحصیل هستند. وی فرهنگ کشور افغانستان را بسیار غنی دانست و علاقه‌مندی دانشگاه فردوسی را به توسعه و گسترش ارتباطات علمی و دانشگاهی با این کشور اعلام نمود.

molavi  5

در ادامه دکتر افخمی، رئیس پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی خاطرنشان کرد که دانشگاه فردوسی برای همکاری همه‌جانبه با کشور افغانستان و پژوهشگران و محققان افغانستانی در ابعاد مختلف علمی آماده است. وی تداوم این ارتباطات را برای هر دو کشور ضروری دانست. در این جلسه علمای و مولوی‌های افغانستان نیز بر تداوم همکاری با کشور ایران تأکید کردند و خواهان گسترش آن شدند.

بازدیدکنندگان افغانستانی در جلسه‌ای دیگر با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی حسینی مطلق ملاقات کردند. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی مطلق با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل و رشادت‌های شهید سردار سلیمانی در این خصوص، یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران را پیشرفت در عرصه‌های علمی معرفی کرد و لزوم همبستگی شیعه و اهل سنت را در مقابل تفکر غرب، بسیار مهم و حیاتی دانست.

molavi  2

مهمانان افغانستانی در این جلسه ضمن تقدیر از اندیشه‌ها و اقدامات امام خمینی (ره) و گرامی‌داشت یاد شهید سردار سلیمانی، از جایگاه و پیشرفت‌های علمی ایران در سطح جهانی تمجید کردند و خواستار حمایت‌های علمی ایران از کشور افغانستان شدند.

molavi  3

دیدار بعدی این مهمانان با دکتر مؤذن‌زاده، رئیس ادارۀ دانشجویان بین‌الملل بود. دکتر مؤذن‌زاده در این نشست به معرفی فعالیت‌های ادارۀ دانشجویان بین‌الملل پرداخت و خاطرنشان کرد که در حال حاضر بیش از 2000 دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه فردوسی مشغول تحصیل هستند که 900 نفر از آن‌ها از کشور افغانستان می‌باشند. وی در ادامه بر گسترش همکاری‌های این دو کشور تأکید نمود.

molavi  6

در پایان، این مهمانان، ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف کتابخانۀ مرکزی دانشگاه، تعداد صد جلد کتاب به این کتابخانه اهدا کردند.

شایان ذکر است علما و مولوی‌های افغانستان، اعضای شورای علمای هرات، شورای اخوت هرات، شورای علمای تورغندی، ریاست ارشاد هرات، مدرسۀ علمیۀ امام صادق (ع)، حوزۀ علمیۀ صادقیه، مدرسۀ علمیۀ حجتیه بودند.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز