روز پنج‌شنبه 1398/3/30 آقاي ملکي رايزن فرهنگي ايران در افغانستان با دکتر احسان قبول مدير همکاري‌هاي علمي بين‌المللي و امور دانشجويان غيرايراني ديدار داشت. در اين ديدار آقاي ملکي با قدرداني از دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان دانشگاه برتر ايران در حوزه همکاري‌هاي علمي و فرهنگي در کشور افغانستان خواستار حفظ و گسترش فعاليت‌ها و همکاري دانشگاه فردوسي مشهد با دانشگاه‎هاي افغانستان شد.
   رايزن فرهنگي ايران در افغانستان با تأکيد بر ضرورت افزايش حضور دانشجويان کشور افغانستان در دانشگاه‌هاي برتر ايران از جمله دانشگاه فردوسي مشهد خواستار تسهيلات ويژه براي اين دانشجويان شد.
   دکتر قبول نيز توسعه روابط علمي بين‌المللي با دانشگاه‌ها و مراکز علمي کشور افغانستان را جزء اوليتهاي اصلي برنامه‌هاي بين‌الملل دانشگاه معرفي کرد و به برخي از برنامه‌هاي دانشگاه در اين خصوص اشاره کرد. از جمله هدايت موضوع پايان‌نامه دکتري دانشجويان افغانستان به سمت مسائل مورد نياز کشور افغانستان، ارتباط دانشگاه فردوسي مشهد با دانشگاه کابل در حوزه دوره‌هاي مشترک تحصيلات تکميلي، اعزام استاد به صورت کوتاه مدت به دانشگاه‌هاي مهم افغانستان، پذيرش استادان دانشگاه‌هاي افغانستان براي فرصت مطالعاتي و پسا دکتري، ارتباط دانشگاه فردوسي مشهد با دانشگاه‌هاي مناطق پشتو زبان افغانستان و تأسيس شعبه دانشگاه فردوسي مشهد در افغانستان.
   دکتر قبول با تأکيد بر اينکه هر يک از اين برنامه‌ها تا حدي اجرايي شده‌اند بر آمادگي دانشگاه فردوسي مشهد بر ميزباني بيش از پيش دانشجويان از کشور افغانستان اشاره کرد. وي با اشاره به تحصيل 622 نفر دانشجوي افغانستاني که اکثريت آنها در مقطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه فردوسي مشغول تحصيل هستند و 134 نفر آنها به صورت بورسيه تحصيل مي‌کنند به برخي از تسهيلات ويژه دانشگاه فردوسي مشهد به دانشجويان کشور افغانستان اشاره کرد.

2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز