به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، اولین دوره کارگاه روششناسی آموزش زبان فارسی با حضور دکتر احسان قبول، مدیر همکاریهای علمی بینالمللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه و 40 تن از شرکتکنندگان این دوره، روزهای 2 الی 5 اردیبهشت 98 در مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
این دوره 18 ساعته با حضور دکتر احسان قبول، دکتر زهرا حامدی شیروان، دکتر شیما ابراهیمی و دکتر محسن رودمعجنی با موضوعات روشهای نوین آموزش زبان فارسی، شیوههای آموزش گفتوگو، آواشناسی زبان فارسی و روشهای سنجش و ارزشیابی برگزار شد که دکتر احسان قبول شیوههای تدریس آموزش نوین زبان فارسی را در سطح آغازین مطرح کرد، وی بر اهمیت پیادهسازی تفکر انتقادی در آموزش به فارسی آموزان تأکید کرد و ضمن تبیین شیوههای تدریس آموزش زبان فارسی در سطح مقدماتی نقش تعامل با فارسی آموزان و شناخت فرهنگ را بسیار مهم دانست.
در ادامه این کارگاه سهروزه، دکتر حامدی شیروان، ضمن تعریف مهارت گفتوگو عوامل مؤثر بر ارتباط شفاهی و برقراری ارتباط، دشواریهای مهارت گفتگو و معیارهای اصلی این مهارت و ارائه تمرینهایی برای گفتگو توضیحاتی ارائه کرد. همچنین دکتر شیما ابراهیمی روشهای تدریس آواشناسی زبان فارسی و دکتر رود معجنی مباحث مرتبط با روشهای سنجش و ارزشیابی را در این کارگاه مطرح کردند. سپس دکتر شیما ابراهیمی روشهای تدریس آواشناسی زبان فارسی را در این کارگاه توضیح داد. وی پس از تبیین ضرورت تدریس آواشناسی، بر ضرورت استفاده از شیوههای نوین تدریس در کلاس تأکید کرد. همچنین دکتر محسن رودمعجنی، درباره تعریف مفهوم توانش زبانی و اهداف سنجش و ارزشیابی و اصول و ویژگیهای یک سنجش خوب توضیحاتی را ارائه کرد.
لازم به ذکر است در پایان این کارگاه سهروزه به شرکتکنندگان کارگاه گواهینامه به زبانهای فارسی و انگلیسی اهداء شد.