مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین دستاوردهای قراردادهای علمی بین‌المللی را تشریح کرد.

دکتر احسان قبول در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دستاوردهای  قراردادهای بین‌المللی عنوان کرد: مهم‌ترین دستاورد این قراردادها مسئله جذب دانشجویان خارجی است؛ ۱۱۰۰ دانشجویی که اکنون در کشور و در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند عموماً در کنار خانواده‌های خود هستند و این از نظر مسئله اقامت، هتلینگ، بلیط هواپیما و... یعنی ۱۱۰۰ ضرب در سه یا چهار نفر گردشگر یا توریست را ما به شهر مشهد آورده‌ایم و ارزآوری قابل توجهی از این طریق عاید دانشگاه، شهر مشهد، استان و کشور شده است.

وی ادامه داد: از طریق این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها ما قراردادهای پژوهشی را به امضا رساندیم، برای مثال ما یک قرارداد میلیارد تومانی را در حوزه نفت و گاز با تاتارستان روسیه به امضا رساندیم، قراردادهای بسیار ارزشمندی را با کشورهای منطقه در حوزه پژوهشی به امضا رساندیم، در حوزه کشاورزی به توافق رسیدیم که در شهر کوت در حوزه مشاوره زراعت، کشاورزی و مدیریت آب وارد عمل شویم.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دستاورد دیگر برای دانشگاه تاسیس گروه‌های مشترک است یا با دانشگاه‌هایی که در سطح بالاتری از ما هستند مانند سوربن فرانسه، ورشو لهستان و کالیفرنیای جنوبی، یا در سطح پایین‌تری از ما هستند و ما به آنان کمک می‌کنیم، مانند تاسیس گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کوفه، لبنان، حمص و دمشق و حمایت از آنها.

احسان قبول بیان کرد: دستاورد دیگر این است که به واسطه این تفاهم‌نامه‌ها ما توانستیم استادان برتر جهان را به دانشگاه بیاوریم، مثلاً ما دو استاد برتر جهانی را از یک دانشگاه فرانسوی و دانشگاه مری واشنگتن و دانشگاه بریتیش کلمبیا توانسته‌ایم به مدت یک ترم تا یک سال به دانشگاه دعوت کنیم که در دانشگاه ما تدریس کنند.

وی خاطرنشان کرد: این دستاورد مهمی است که برترین استادان جهان در این دانشگاه تدریس می‌کنند، مثلاً در ترم آینده دو درس خودم با دکتر محسن فاطمی است که ایشان استاد دانشگاه هاروارد و بریتیش کلمبیا بودند و مشترک دو درس را با ایشان تدریس می‌کنیم که این باعث می‌شود سطح من به‌عنوان هیئت علمی و نیز سطح دانشجویان ارتقا یابد.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دانشگاه فردوسی طی دو سال اخیر از نظر وزارت علوم دانشگاه برتر ایران در حوزه بین‌المللی بوده است، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی به عنوان پنج دانشگاه ایران در سند ۱۴۰۴ معرفی شده که باید به رتبه ۲۰۰ جهان برسند، که عدد بسیار بسیار بالایی است.

وی افزود: البته در سطح داخلی وضعیت ما کمی خوب نیست و آن نیز به این دلیل است که ما آنقدر فعالیت بین‌المللی داریم که نتوانستیم آمار خود را به درستی به وزارت علوم ابلاغ کنیم، برنامه ما این است که در سطح داخلی از رده ۱۱ در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی به سرعت به سه دانشگاه اول ایران برسیم.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در حوزه ارتباط، با دانشگاه‌های عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و خصوصاً دانشگاه‌های شبه قاره ارتباطات بیشتری داشتیم، البته با دانشگاه‌های اروپایی، آمریکایی و... نیز ارتباطات بسیار گسترده‌ای داریم، اما عمده تعاملات ما با کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان است.

قبول اضافه کرد: برای مثال ما دو دوره‌ی دکتری مشترک با کشورهای خارجی داریم که یکی از آن‌ها دوره‌ی دکتری مدیریت با دانشگاه وَرشو لهستان است، دانشجویان ما یک سال از دوره‌ی دکتری مدیریت خود را در دانشگاه وَرشو می‌گذرانند، یک دوره‌ی دیگر نیز زبان و ادبیات فرانسه است که از امسال آغاز می‌شود و دانشجویان ما یک سال را در دانشگاه سوربن فرانسه می‌گذرانند.

وی درخصوص اولویت و برنامه دانشگاه در حوزه روابط بین‌الملل در سال جاری، گفت: تمرکز ما روی کشورهای مسلمان منطقه است لذا روابط خود را با کشورهای افغانستان، عراق، لبنان و سوریه گسترش خواهیم داد؛ ضمن اینکه به صورت موازی ارتباط خود را با دانشگاه‌های برتر جهان توسعه خواهیم داد تا بتوانیم از دستاوردهای علمی آنان نیز به صورت متقابل بهره‌مند شویم. اولویت ما در این حوزه جذب دانشجویان خارجی شهریه پرداز برای دانشگاه فردوسی مشهد است


2000 طالب دولي
7000 متخرج دولي
470 نظام تصنيف لايدن
509 نظام تصنيف سايماغو
800 نظام تصنيف شنغهاي
800 نظام تصنيف تايمز