مدیر همکاریهای علمی بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد:
ارزآوری اقتصادی در سایه آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها

 مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر 500 تا 700 زبان آموز در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند که سالیانه میلیاردها تومان برای دانشگاه و کشور ارز آوری دارند و این مسئله به اقتصاد دانشگاه و کشور کمک می‌کند.


دکتر احسان قبول در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان فردوسی از نظر تعداد زبان آموزان در داخل کشور در رده نخست و از نظر تعداد زبان آموزان خارجی رتبه نخست جهان را دارا است، اظهار کرد: اکنون حدود 12 مرکز در ایران فعال هستند اما سه مرکز دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه امام خمینی قزوین و مرکز دهخدا دانشگاه تهران فعال‌ترین مراکز هستند. مرکز دانشگاه فردوسی براساس تعداد زبان آموزان اول است . ما 18 شعبه در خارج از کشور داریم از جمله شعبه نبتیه به مدیریت حسن عطوی و شعبه کوت به مدیریت دکتر طالب الموسوی.


آموزش زبان فارسی به 15 هزار خارجی توسط دانشگاه فردوسی مشهد
وی بیان کرد: دانشگاه فردوسی با وجود 18 شعبه‌ آموزش زبان فارسی و 15 هزار زبان آموز خارجی در داخل و خارج کشور، به عنوان در رده نخست مرکز آموزش زبان فارسی در دنیا قرار گرفته است.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی ادامه داد: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان حدود سال 1349 یعنی حدود پنجاه سال قبل توسط مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی عملاً به صورت غیر رسمی تاسیس شد زمانی که یک گروه از دانشجویان عراقی و دانشجویان دانشگاه جرج تاون آمریکا به این مرکز آمدند. اما به صورت رسمی زمانی تاسیس شد که من از لبنان آمدم یعنی سال 1391 مقدمات تاسیس این مرکز را فراهم کردیم و سال 1392 بعد از مرکز دهخدا دانشگاه تهران و امام خمینی قزوین به عنوان سومین  مرکز در ایران توانست مجوز تاسیس بگیرد.
قبول تصریح کرد: این مرکز طی این سال‌ها به مرکز اول زبان فارسی کشور تبدیل شده یعنی سالیانه حدود 500 تا 750 زبان آموز از 32 کشور جهان در داخل کشور پذیرش داریم و حدود 15هزار زبان آموز هم از کانادا تا شانگهای چین زبان آموز داریم که بیشترین تعداد زبان آموزان ما از کشورهای عراق لبنان و سوریه هستند.
وی عنوان کرد:  این مرکز در حال حاضر حدود 100 مدرس دارد و زبان آموزان طی 6 ماه به صورت کامل به زبان فارسی تسلط پیدا می‌کنند که این خود یک رکورد جدید در زبان فارسی است که یک زبان آموز در طی 420 ساعت می‌تواند به زبان فارسی در مرحله پیشرفته 2 یعنی c2 تسلط کامل پیدا کند و این در هیچ زبانی مسبوق به سابقه نبوده است  و در زبان فارسی نیز تاکنون این زمان آموزش ثبت نشده است.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی افزود: مهم‌ترین هدف مرکز این است که زبان فارسی را به سایر ملت‌ها آموزش دهیم چرا که از طریق آموزش زبان افراد خارجی با فرهنگ ما آشنا می‌شوند و وقتی که با فرهنگ ما آشنا شوند متوجه می‌شوند که آن فرهنگی که در ذیل زبان فارسی نهفته است یک فرهنگ انسانی، صلح دوستانه، متمدنانه و تاریخی است بنابراین ما می‌توانیم ارتباط بهتری را با دیگر ملت‌های جهان برقرار کنیم.
قبول اضافه کرد: هدف دیگر علمی است، مثلاً اکنون در دانشگاه فردوسی حدود 1100 دانشجوی خارجی از 17 کشور جهان درحال تحصیل هستند، زمانی که زبان فارسی را یاد بگیرند می‌توانند با دانش روز جهان آشنا شوند، لذا زبان فارسی حداقل در دانشگاه فردوسی اکنون زبان علم است.
وی تصریح کرد: هدف دیگر این است که به وسیله‌ی زبان فارسی اهداف اقتصادی کشور را پیش ببریم. به هرحال این 500 تا 700 دانشجویی که در مرکز فردوسی تحصیل می‌کنند سالیانه میلیاردها تومان برای دانشگاه و کشور ارز آوری دارند و این مسئله به اقتصاد دانشگاه و کشور کمک می‌کند، ضمن اینکه برای 100 فارغ التحصیل و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان نیز تولید اشتغال کرده و اینان از این جهت مشغول به کار هستند.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی گفت: از این تعداد زبان آموز، کمتر از انگشتان یک دست دانشجوی بورسیه‌ی دولت ایران هستند و بقیه خودشان هزینه‌ی خود را پرداخت می‌کنند ولی در مراکز دیگر مانند مرکز قزوین اکثر دانشجویان بورسیه دولت ایران هستند و دولت ایران هزینه‌ی آنان را می‌پردازد اما دانشجویان ما جذب شده‌اند.
قبول اظهار کرد: اهداف انقلابی نیز داریم تا سایرین به واسطه زبان فارسی با انقلاب اسلامی ایران آشنا شوند و بتوانند با این آشنا شوند که به تعبیری اگر زبان عربی زبان اسلام باشد زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی ایران است.
وی بیان کرد: زبان آموزانی که در مرکز مشغول به تحصیل‌اند چند بخش هستند؛ گروهی از آنان برای ادامه تحصیل می‌آیند، لذا زبان فارسی را یاد گرفته، در رشته‌های مختلف تخصص پیدا می‌کنند و بعد در کشور خود که عموماً عراق، افغانستان، لبنان و سوریه است مشغول به کار می‌شوند. گروه دوم کسانی هستند که با هدف یادگیری زبان فارسی برای ترجمه و آموزش می‌آیند که عموماً از کشورهای اروپایی، کره جنوبی، چین و... هستند بنابراین این دانشجویان نیز به نیت کار به اینجا می‌آیند. اکثر کسانی که به مرکز ما آمده و برای یادگیری زبان فارسی هزینه پرداخت می‌کنند بعد از بازگشت به کشور خود شغل و کار مورد نظر خود را دارند.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: عمده‌ی اصلی دروس تدریسی به زبان آموزان برپایه کتاب‌های آموزش نوین زبان فارسی است که در 6 جلد توسط خود بنده تالیف شده است و در دیگر مراکز خارج از کشور نیز همین کتاب‌ها به عنوان کتاب اساسی تدریس می‌شود، البته مخاطب این کتاب‌ها بیشتر عرب زبانان هستند؛ هم‌چنین کتاب‌های مکملی چون آموزش نوین گفت‌وگوی زبان فارسی، آموزش نوین خواندن فارسی که با همکاری برخی از استادان مرکز فردوسی تالیف شده است نیز تدریس می‌شود.
قبول در خصوص شرایط پذیرش در مرکز عنوان کرد: افراد باید به سایت مرکز مراجعه کرده، یک فرم را پر کنند، بعد از حدود یک تا دوهفته برای این افراد ویزای تحصیلی صادر می‌شود و به واسطه این ویزای تحصیلی می‌توانند بیایند و دوره‌ی حضوری زبان فارسی خود را شروع کنند. اگر مقداری فارسی بدانند تعیین سطح شده و باتوجه به سطحشان وارد کلاس‌های مورد نظر می‌شوند. لذا شرایط خاصی برای ورود نداریم جز اینکه همان فرم را پرکنند و ویزای تحصیلی بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: اگر افراد قصد آمدن برای دوره‌های کوتاه مدت مانند دوره‌های یک ماهه داشته باشند می‌توانند با هماهنگی بخش کنسولی حتی با ویزای توریستی نیز وارد مرکز شوند. به همه دانشجویان خارجی که به مرکز زبان فارسی می‌آیند خوابگاه درون پردیس اختصاص داده می‌شود.

پذیرش و ثبت نام دانشجویان غیر ایرانی

پذیرش و ثبت نام دانشجویان غیر ایرانی

فرصت مطالعاتی هیات علمی

فرصت مطالعاتی هیات علمی

فرصت تحقیقاتی دانشجویان ایرانی

فرصت تحقیقاتی دانشجویان ایرانی

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی

2500 دانشجوی بین المللی
8000 دانش آموخته بین المللی
440 نظام رتبه بندی لایدن
522 نظام رتبه بندی سایماگو
800 نظام رتبه بندی شانگهای
1000 نظام رتبه بندی تایمز